Revizuirea celor mai populare tehnici de dezvoltare timpurie
Revizuirea celor mai populare tehnici de dezvoltare timpurie
Știați că primii ani de viață sunt cei mai productivi pentru studiere? În prezent există multe tehnici de dezvoltare timpurie. Oferim o imagine de ansamblu a celor mai populare.
Fiecare tehnică are propriile sale părți forte - alegeți ce vă convine, combinați recomandările din diferite abordări și adaptați-le sub copilul dumneavoastră. Iar Huggies vă va ajuta pe dvs. și copilul să nu vă distrageți la lucrurile mici, și să vă ocupați de cel mai important lucru – să creșteți și să vă dezvoltați!
Tehnica Mariei Montessori
Fondator
Maria Montessori este prima femeie medic din Italia, om de știință, pedagog și psiholog.
Esența metodei
Maria Montessori și-a creat sistemul său ca o metodă alternativă la pedagogia tradițională. Metoda a fost destinată copiilor de la 3 ani. Cu toate acestea, astăzi, în Kiev devin din ce în ce mai populare studiourile, care oferă cursuri după metoda Montessori copiilor de la 8 luni împreună cu mama. În prezent, nu tot ceea ce veți vedea în astfel de studiouri a avut loc în sistemul original. Mulți educatori adaugă diferite elemente "de la ei înșiși", numind metoda sistemul Montessori.
Autorul a elaborat un număr foarte mare de materiale speciale pentru studiourile sale. La prima vedere, ele sunt ca jucăriile, dar Montessori însăși a insistat să le numească "materiale" în loc de "jucării" și "practică" în loc de "joacă".
Montessori-materiale
Ce reprezintă în sine studiourile Montessori 0-3 ani? Se pare că cursurile după programul Montessori nu sunt organizate în niciun fel. Mama aduce copilul într-o încăpere, alcătuită din una-două camere, împărțite în 6 zone: zona pentru jocuri cu apă, zona de creatie, zona de sport, zona de ocupații cu cereale, zona pentru învățarea noțiunilor matematice (dimensiunea, cantitatea de obiecte) și zona dezvoltării senzoriale (materiale, diferite la atingere).
Ocupația durează de la o oră până la o oră și jumătate. Se începe cu un salut - copiii se adună într-un cerc, fac gimnastica degetelor, joacă la instrumente muzicale, dansează. Salutarea nu durează mai mult de 10-15 minute. După aceea, copiii se duc în diferite camere și sunt se ocupă cu ce doresc cel mai mult.
Totodată, pedagogul nu le propune copiilor nicio activitate organizată. Este doar uneori se apropie pentru a arăta cum să se ocupe cu un anumit material. Se consideră că neintervenția unui adult dezvoltă independența la copii.
Nu există cerințe și programe unice de formare în acest sistem. Fiecare copil se ocupă conform propriului ritm și doar cu ce este interesant pentru dânsul. Cu 15 minute înainte de sfârșitul lecției, profesorul sună în clopoțel și copiii se adună din nou într-un cerc-fac gimnastică, privesc o poveste și, în mod tradițional, suflă o lumânare.
Montessori-studio pentru copii în vârstă de 3-6 ani
În studiourile Montessori pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani, camerele sunt, de asemenea, împărțite în zone pentru diferite activități. Un astfel de spațiu special organizat se numește Montessori-mediu.
Montessori-mediu pentru copii în vârstă de 3-6 ani
Principiul principal al sistemului Montessori: "Ajută-mă să fac singur!". Aceasta înseamnă că un adult trebuie să înțeleagă ce interesează copilul în acest moment, să-i creeze condiții optime pentru dezvoltare și să-i arate ce se poate face în aceste condiții.
Principalele puncte ale sistemului M. Montessori
- Copilul este însuși profesor. El are o libertate deplină de alegere și acțiune.
- Copiii învață copiii. Deoarece în grupuri se ocupă copii de vârste diferite, cei mai în vârstă "devin" mentori, în timp ce se învață să aibă grijă de ceilalți, iar cei mai mici se iau după cei mai în vârstă.
- Clasele se desfășoară într-un mediu special pregătit (camera este împărțită în 5-6 zone, fiecare dintre ele fiind echipată cu manuale speciale - Montessori-materiale).
- Copilul trebuie să fie interesat, însă se va dezvolta singur.
Momente controversate
* Sistemul se concentrează doar pe dezvoltarea inteligenței și abilităților practice, dar pentru dezvoltarea armonioasă a copilului este nevoie și de sport, dezvoltare estetică - muzică, creativitate, dans.
* Sistemul nu are jocuri de rol și mobile, cu toate că jocul este activitatea principală a copilului și baza principală a dezvoltării sale. Copilul învață lumea jucându-se.
* Negarea creativității, care este una dintre principalele resurse ale dezvoltării emisferei drepte. Emisfera dreaptă răspunde pentru abilitățile umanitare. Montessori-materialele dezvoltă în principal emisfera stângă - logica, abilitățile matematice, analiza informațiilor. Unele studiouri au o zonă creativă, dar este deja un atribut al timpului nostru.
* După sistemul democratic Montessori, este dificil pentru copii să se obișnuiască cu disciplina în grădinile și școlile obișnuite.
Unii specialiști în domeniul Montessori-pedagogie critică crearea unor astfel de grupuri răspândite în prezent "Montessori de la naștere", deoarece acest lucru contravine unuia dintre postulatele de bază ale Mariei Montessori, și anume – dezvoltarea independenței. Într-un fel sau altul, prezența în astfel de grupuri a mamelor nu are nimic de-a face cu independența.
Constantin Sumnitelînîi, director al Centrului Montessori, candidatul în științe pedagogice, AMI Montessori-pedagog diplomat.
Grupurile cu mame pentru copii sub 3 ani nu au nimic de-a face cu sistemul Montessori. Maria nu a avut niciodată grupuri cu părinții, și în prezent astfel de grupuri nu sunt nicăieri în lume. Încercările de a crea astfel de grupuri împreună cu mama sunt legate, în primul rând, de calificarea cadrelor didactice. Ei cel mai adesea nu înțeleg foarte bine ce să facă cu un grup de astfel de copii mici și își retrag responsabilitatea, aducând mama în grup. Este ca și cum chirurgul a propus părinților copiilor să facă singuri o operație simplă de îndepărtare a glandelor și adenoidelor, explicând în prealabil cu ce instrument se face și ce să îndepărteze.
Dezvoltarea armonioasă a copilului prin metoda lui Doman
Conținut:
- Tehnica lui Glen Doman
- Dezvoltarea de la naștere
- Citirea după Doman
- Matematica după Doman
- Cunoștințe enciclopedice
Țineți în brațe minunea dvs. nou-născută. Sau poate doar îl așteptați. Dar dvs., părinții iubitori, sunteți deja gata să puneți întreaga lume la picioarele copilului. Să deschideți o mulțime de căi și oportunități în fața lui. Să vă asigurați că crește mai sănătos, mai inteligent, mai de succes decât dvs.
Suntem cu adevărat fericiți pentru copilul dvs.-el este foarte norocos cu așa mamă și tată! Principalul lucru este credința în succesul copilului și dorința de al face fericit. Orice altceva, după cum spun experții, este problema tehnicii - alegerea corectă a metodologiei pentru dezvoltarea timpurie a copilului.
Tehnica lui Glen Doman
Aici este la ce să vă gândiți. Merită să mergeți la orice magazin și mai că nu cad de pe rafturi cărți pentru educația geniilor, sportivilor, marilor muzicieni. Citiți cu atenție cine este autorul publicației, cu ce se ocupă, este de dorit să aflați în detaliu totul despre predecesorii, adepții și realizările acestuia. Și dacă sunteți destul de norocoși să întâlniți cartea lui Glen Doman "Dezvoltarea armonioasă a copilului", atunci neapărat acordați atenție, deoarece este una dintre cele mai demne tehnici.
Glen Doman propune o abordare integrată cu adevărat unică pentru dezvoltarea copilului din primele zile de viață. În ea, desăvârșirea fizică și formarea potențialului mental al unui om mic este inseparabilă una de cealaltă. Aceasta este o poziție fermă a autorului: dezvoltarea inteligenței este direct legată cu dezvoltarea fizică.
Tehnica este universală - este potrivită pentru copii cu orice temperament, date fizice, stare de sănătate. În cazul în care copilul a suferit unele leziuni și boli, cu atât mai mult este necesar să începeți antrenările după Doman.
Faptul este că inițial omul de știință, neurofiziologul Glen Doman a elaborat o metodă de reabilitare pentru tratamentul copiilor cu leziuni cerebrale. Succesul în stimularea creierului copiilor cu anomalii de dezvoltare la inspirat pe Doman să-și folosească realizările pentru a dezvolta copii sănătoși. Rezultatele au fost impresionante. Doman a elaborat formula, conform căreia, cu cât vă ocupați mai intens cu copilul în primii ani de viață, cu atât inteligența sa se dezvoltă mai activ. Și cu cât copilul se mișcă mai mult de la naștere, cu atât mai repede se dezvoltă creierul.
Doman a dovedit în lucrările sale că atunci când un om mic se naște, potențialul său este enorm. Copiii de doi până la trei ani pot învăța cu ușurință să citească, să numere, să deseneze, să alerge, să înoate, să patineze, să cânte la instrumente muzicale, să vorbească mai multe limbi străine. Și toate acestea se întâmplă în mod natural, fără motivarea suplimentară a copilului, deoarece creierul nou-născutului este programat să se antreneze. După trei ani, creșterea activă a creierului încetinește, iar până la șapte ani aproape se termină. Și atunci se începe școala tradițională!
Dezvoltarea de la naștere
Deci, ca prima clasă să nu devină o încercare severă pentru copil, ca studiile să-i aducă cea mai mare parte bucurie, ca copilul să absoarbă cu ușurință și cu plăcere cantități mari de informații, începeți direct de la naștere! Oferiții copilului "oportunități nelimitate în viață", iar el va alege deja cu ce să se ocupe în viitor. Dezvoltați puterea musculară, plasticul, rezistența și auzul, abilitățile lingvistice la copil. De asemenea, Doman propune să începeți de la nașterea și studierea lecturii, matematicii, cunoștințelor enciclopedice. Inițial, ocupațiile sunt construite astfel încât copilul este un observator la ceea ce se întâmplă. I se arată cărți cu așa-numiții "biți de informații". La citire este un cuvânt, la matematică - o cantitate exprimată grafic prin puncte, în obținerea cunoștințelor enciclopedice - o fișă cu imaginea unui animal, a unei plante, a unei opere de artă. Odată cu vârsta, bebelușul devine un participant mai activ la proces și le propune părinților modalități de îmbunătățire a cunoștințelor.
Cum puteți dezvolta inteligența copilului din primele zile de viață, la ce rezultate vă puteți aștepta? În primul rând, rețineți că tot procesul educativ se bazează pe un joc captivant. Pentru un copil, obținerea de cunoștințe este cel mai interesant mod de a-și petrece timpul. Principalul lucru pentru părinți este să nu-și convingă copilul invers și să facă totul pentru ca acesta să învețe cu plăcere. Ocupați-vă cu copilul numai atunci când el și dvs. sunteți într-o dispoziție bună, în timpul ocupațiilor vorbiți cu el distractiv, cu entuziasm, sărutați-l, îmbrățișați-l și lăudați-l entuziast. Astfel, copilul va iubi să învețe și mai mult și să obțină succese cu o viteză uimitoare.
O lecție-joc după Doman durează doar câteva minute și trebuie terminată înainte ca copilul să dorească acest lucru. El va aștepta cu nerăbdare următoarea porție de cunoștințe. Afișați fișele foarte repede, dinamica oferă o percepție mai bună, iar prezentarea lentă a informațiilor face ca copilul să se plictisească.
Citirea după Doman
Procesul de învățare constă în demonstrarea copilului a cartonașelor cu un font roșu expresiv. În viitor, fontul poate fi redus, îl puteți înlocui cu unul negru, adică îl puteți apropia de cel din carte. Inițial, învățați copilul să citească cuvinte separate, apoi, după însușirea vocabularului de bază - fraze, propoziții, cărți special alcătuite. Activitățile regulate de joc vă vor permite să aduceți copilul într-o lectură fluentă după 8-12 luni. Concomitent cu abilitățile de citire timpurie, la copil se dezvoltă gândirea, memoria fenomenală, vederea, auzul, vorbirea.
Matematica după Doman
Inițial, familiarizați copilul cu cantități, demonstrându-i în același timp nu o cifră abstractă, ci numărul de puncte care corespunde cifrei numite. Pentru ochii copiilor, fișele de carton albe cu puncte mari roșii, împrăștiate haotic sunt potrivite. Treptat, însușiți număratul până la o sută, arătând fișele fără ordine. Astfel, copilul este capabil să vadă simultan 100 de puncte pe card, în timp ce verificați liniștit cu scrisul de pe verso! Următoarele etape ale cursurilor: rezolvarea exemplelor, a problemelor și apoi familiarizarea cu numerele, care se vor încheia foarte repede. În doar câteva luni de învățare regulată a matematicii veți obține rezultate impresionante. Și, concomitent cu obținerea cunoștințelor matematice, copilul își dezvoltă inteligența, memoria fenomenală, abilitățile verbale, atenția, percepția spațială, vederea.
Cunoștințe enciclopedice
Extinderea orizontului copilului se realizează prin demonstrarea fișelor, pe care imaginea este reprezentată sub formă de desen sau fotografie. Pe fișă se aplică în mod clar un obiect, care nu este cunoscut de copil, se scrie denumirea acestuia. Domenii de cunoștințe pentru pregătirea materialului pot fi luate de unde doriți. Doman evidențiază 10 secțiuni: biologie, geografie, istorie, matematică, artă, anatomie umană, muzică, limbă, literatură, cunoștințe generale. Întregul program inteligent este împărțit în niveluri. Cu cât este mai înalt, cu atât mai complexe fapte despre obiect obține copilul dvs. Programul de dezvoltare a cunoștințelor enciclopedice nu are termene limită, criterii de succes, restricții. Scopul acestuia este de a insufla copilului dragostea de a dobândi cunoștințe, precum și de a înțelege că copiii jucându-se pot învăța orice!
În ce ordine trebuie introduse programele de dezvoltare a inteligenței? Începeți cu citirea, deoarece abilitatea de a citi este una dintre cele mai înalte funcții ale creierului uman. Dintre toți locuitorii vii ai planetei, numai oamenii pot citi. În plus, cititul este unul dintre cele mai necesare abilități pe care se bazează restul educației. Treptat, în regimul copilului poate fi inclus un program de învățare a cunoștințelor enciclopedice, și apoi matematica. Și, desigur, încă de la nașterea bebelușului nu uitați de dezvoltarea sa fizică, care ajută la formarea activă a creierului.
După cum puteți vedea, un mare plus a învățăturii după Doman este faptul că copilul primește din primele zile, în afară de cunoștințe, atenția mamei de care are nevoie. Tehnica prevede acordarea de către părinți a timpului, forțelor și iubirii sincere copilului. Acest lucru nu înseamnă că mamele și tații care practică dezvoltarea după Doman cu copiii lor, nu mai au puteri pentru nimic. Dimpotrivă, mamele care au început să se ocupe spun că au devenit mai organizate și au timp și mai mult decât înainte de nașterea copilului.
Organizarea ocupațiilor, desigur, va dura ceva timp. Dar există o cale de ieșire pentru părinții super-ocupați. Cărțile gata cu fișe după Doman sunt disponibile în stoc. În plus, nu este nimic rău în a sta o jumătate de oră mai puțin pe internet și de a dedica acest timp copilului.
De asemenea, trebuie de reținut că, deși Glen Doman oferă o schemă exhaustivă de exerciții, nu este interzisă adaptarea acesteia pentru dvs. și copil. La fel ca și utilizarea metodelor tradiționale de dezvoltare a copilului prin basme, poezii, alintări, jocuri cu degetele. Elaborați pentru copilul dvs. o tehnică individuală. Pentru a face acest lucru, ascultați-vă copilul și propria intuiție – și veți înțelege cu siguranță de ce are nevoie fiul sau fiica dvs. Perfectați nu numai tehnica și copilul, ci și pe dvs. înșivă. Căutați modalități de realizare a oportunităților dvs. Iar cine caută, găsește întotdeauna!